sähköpotkulauta ja sähköperämoottori artikkelikuva

Kysymyksiä ja vastauksia sähköpotkulaudoista Q & A

Projektin aiheena oli tehdä kokonaan sähköinen vene ilman polttomoottorikäyttöistä perämoottoria. Miksi tällainen sähkövene projekti tehtiin, ja mitä siitä seurasi – Siitä lisää seuraavassa:

Aluksi mietittiin minkä kokoluokan ja minkä tyylinen vene projektille valittaisiin. Aiemmista veneprojekteista poiketen halusimme tällä kertaa materiaaliltaan lasikuituveneen joka olisi näppärän kokoinen autolla liikuteltavaksi. Veneen kriteereinä oli myös yöpymismahdollisuus kovan katon alla. 

Veneeksi valikoitui ikoninen Bella HT 600 Mercury 135 HP perämoottorilla. Bella 600 HT vaatii liukuun noustakseen paljon tehoa perämoottorilta, ja hyväksyimmekin projektin alussa, että venettä ei ole tarvetta saada liukunopeuteen, vaan rauhalliseen etenemiseen veneilystä nauttien. Veneen vuosimallista huolimatta vene oli kohtuullisen hyvässä kunnossa. Alla tarkempia tietoja ko. veneestä, sekä kuva projektiveneen saapumisesta sähkömuokkaukseen.

  • Pituus: 6m
  • Leveys: 2,3m
  • Paino: 850kg
  • Runkomateriaali: Lujitemuovi
  • Vuosimalli: 1989

Tästä veneestä aloitimme tekemään sähköversiota elokuussa 2020.

Veneen riisuminen vanhoista varusteista sekä vanhan perämoottorin irroitus

Vene oli purettava kaikelta osin mikä liittyi vanhaan polttomoottoriin, sekä lisäksi irroitimme kaikki puuosat käsiteltäväksi myöhemmin.  Perämoottori saatiin turvallisesti irroitettua veneestä kettinkivinssillä ja rakentamamme nostokehikon avulla. Perämoottori sekä perämoottoriin liittyvät tarvikkeet ja mittarit saatiin myytyä nopeasti eteenpäin. 

Vene muuttui melko kevyeksi, kun saimme purettua kaikki polttomoottoriin liittyvä pois. Lisää tilaakin tuli, koska tankki ja erinäiset öljysäiliöt veivät tilaa.

Sähköveneprojekti
mercury 135hp

Puuosat irroitimme veneestä pintahionnan helpottamiseksi. Käsittelimme puuosat perinteisellä Teak öljyllä hionnan jälkeen.

veneprojekti puuosien käsittely

Veneen totaalinen puhdistus ja läpikäyminen

Vene oli ikäisekseen hyvässä kunnossa, mutta pinttymiä ja ajan tuomia värien haalistumisia oli havaittavissa. Täten vene oli pestävä ja hinkattava kirkkaaksi jälleen.

Bella puhdistus
Bella 600 läpikäyminen ja puhdistus
Bella 600 vesi-imurointi

Pohjan maalaus ja veneen sisustuksen ehostus

Veneen pohjamaali oli tullut siihen ikään että se oli poistettava, ja laitettava uusi tilalle. 

Bella 600 pohjamaali
Bella HT 600 pohjamaalaus
Bellan uusi pohjamaali

Veneen istuimien ja makuutilojen pehmusteet olivat auringon haalistamia, joten niitä piti hieman ehostaa uudella kankaalla.

Veneen penkkien ja pehmeiden osien uudelleenpäälystäminen

Veneen ratin uudelleenmaalaus, sekä veneen monitorointitabletin kiinnitys.

Bellan ratin uudelleen maalaus.

Jännitesäätimien asennuskolojen tekoa. Säätimillä on tarkoitus siirtää sähköä veneen eri sähköjärjestelmien välillä. Pääsääntöisesti aurinkopaneelit lataavat veneen 12 voltin puolta, josta tulee sähköt veneen navigointijärjestelmille ja valoille yms. 

Aurinkopaneelisäätimien ja veneen jännitesäätimien asennusta

Moottorin valinta ja sähkokomponentteja

Uudeksi moottoriksi laitoimme 48V 10KW nimellistehon nestejäähdytetyn harjattoman kestomagneetti sähkömoottorin. Perämoottorissa on kolme erilaista virrankäyttöohjelmaa: Sport, Normal ja Eco. Virrankulutuksia voidaan parametroida tietokoneella eri ohjelmille ja venetyypeille halutun mukaan. Virrankulutuksen tavoite projektissa on päästä alle 15A virralla n.3-8kmh nopeutta.

Voimansiirto moottorin ja potkurin välillä on suora 1/1. Voimansiirto on hiljainen, koska moottori toimii hihnavetoisena.

Moottorissa on säädettävä rikin pituus sekä useita eri potkurivaihtoehtoja. Moottoria voidaan parametroida sekä monitoroida bluetooth yhteyden avulla. Perämoottorissa on perinteinen kaasun hallinta sekä myös kaukohallintalaitteet saatavana.
Jännitesäätimien johdotuksia

Moottorin monitorointi

Moottorista on bluetooth yhteys android laitteeseen, josta näet:

  • huippunopeuden
  • akun varauksen
  • moottorin kierrokset
  • virran kulutuksen
  • moottorin ja controllerin lämpötilan

Moottorin tehoa ja kierroksia voidaan ohjelmoida sopiviksi erilaisille akuille ja veneille.

Akkujen valinta

Akkuina tässä veneessä on käytetty 3,2V 120Ah LifePO 4 kennoja, joita on kytketty 16kpl sarjaan, eli 48V 120Ah.

Lifepo4 kenno on todella pitkäikäinen, jopa yli 3000 latauskertaa. Verkkovirtalaturilla akun saa ladattua tyhjästä täyteen 4 tunnissa.

Veneen 12V sähköjärjestelmä

Aurinkopaneelisäädin 12V 12V->48V

Veneen 12V järjestelmästä vastaa 120Ah Lifepo4 salkku. Tämän perässä on kaikuluotain, plotteri, ajovalot, stereot, sekä 230V 1500W invertteri. Tätä akkupakettia voi ladata aurinkopaneeleilla, sekä verkkovirtalaturilla. Akku on helppo ja nopea irroittaa, jolloin voit ottaa sen mukaan esimerkiksi saareen jossa ei sähköä ole ja käyttää sitä varavirtalähteenä. Akuston tilaa ja virrankulutuksia voidaan helposti valvoa mobiilisovelluksella, jolla voidaan myös lukita ja estää virransyöttö veneelle. Hätätapauksissa on mahdollista myös ladata tällä akustolla perämoottorin pääakkuja.

Navigointilaitteet ja jännitesäätimet
Bella 600 HT sisustus
Bella 600 HT Säätimet

Pohdinta projektista

Miksi polttomoottori vaihdettiin sähkömoottoriksi ?

Sähkömoottorit veneilyssä on suhteellisen uusi asia, joten on mukava päästä tekemään uusia asioita niin sanotusti ”ajan hermolla ja jännän äärellä”. Merkittävä asia sähkömoottoreiden tulon myötä on niiden reaaliaikaiset käyttökustannukset verrattuna polttomoottorikäyttöiseen.

Aikaisempi bensamoottori kulutti n. 70 l tunnissa 98 -oktaanista bensiiniä täydellä kaasulla. Bensan nykyhinnoilla tästä voi laskea kohtuullisen merkittävän summan esimerkiksi 3000 ajotunnin jälkeen. Tämän sähköveneen Lifepo4 akuston elinkaari on yli 3500 latauskertaa, jolloin kapasiteettia on vielä jäljellä yli 80% varauksesta.

Veneessä on kaksi kappaletta kyseisiä 48V 120Ah Lifepo4 akkupaketteja. Yhden 48V 120 Ah akkupaketin hinta laturin kanssa on 2990€ sis. alv 24%. Kahden tällaisen akkupaketin kapasiteetti on 11,5 KWh. Tämänhetkisellä verkkovirran hinnalla (0,07€/KWh) lataaminen tyhjästä täyteen maksaa 0,8€ + sähkönsiirtokustannukset. 3000 latauskerran jälkeen sähköä on kulunut n. 2400€ edestä. Akut voidaan ladata myös aurinkopaneeli-, tai tuulivoima järjestelmällä, jolloin näistä kustannuksista päästään kokonaan eroon. Täysin suoraan näiden moottoreiden käyttövoimakustannuksia ei voi verrata, koska esimerkiksi tämä aikaisempi bensamoottori kulkee huomattavasti kovempaa kuin tämä sähkömoottori ja toisaalta pienemmillä nopeuksilla bensan kulutus ei ole yhtä suuri,  mutta selvää on, että hieman huippunopeuksista tinkimällä säästöä on luvassa.

Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä tulee sähkömoottoriin liittyvät mukavuusasiat. Ensimmäisenä toimintavarmuus ja huoltovapaus. Sähkömoottori on huomattavasti yksinkertaisempi komponenteiltaan, kuin polttomoottori ja käytännössä perinteisiä vuosittaisia huoltotoimenpiteitä ei ole. Tässä moottorissa ensimmäinen varsinainen huoltotoimenpide on hihnan vaihto moottorin ja potkurin välissä, mutta ajellaan ensin 20000 tuntia, ennen kuin siihen keskitytään. Moottorissa ei ole peräöljyjä, suodattimia, tai muita polttomoottoriin liittyviä säännöllisesti vaihdettavia osia. Moottorin voi myös laittaa talvisäilöön suoraan viimeisen ajon jälkeen, vaikka kylmävarastoon.

Sitten ne oikeasti mukavat asiat itse veneilyyn liittyen. Hiljaisuus. On kokemisen arvoista saada se fiilis, kun etenet äänettömästi vesillä. Veneen äänimaailma on kuin eri planeetalta verrattuna polttomoottoriveneeseen. Sähkömoottori ei myöskään resonoi, joten myös nämä ylimääräiset äänet jäävät pois. 

Toinen mukavuusasia on paikallispäästöttömyys. Sen lisäksi, ettei tarvitse hengittää pakokaasuja, tällä moottorilla voi ajaa useammissa paikoissa kuin polttomoottorilla. Esimerkiksi kansallispuistoissa, ja sellaisissa järvissä joissa on polttomoottori kielto.

Kolmantena, tämä moottori on omiaan vetouistelussa. Nopeuden säätö on todella tarkka ja haluttu nopeus on helppo asettaa.

Äänetön, hajuton, edullinen

Yhteenveto

Plaaniin ei vene tällä moottorilla nouse, mutta muuten kaikin puolin toimiva ja vakuuttava laite. Vene reagoi moottoriin hyvin ja sitä on helppo hallita tuulisissakin olosuhteissa. Maksiminopeus tällä kokoonpanolla ja 9,25″x11″ potkurilla 13km/h, jolloin virran kulutus 220A. Eli kahdella 48V 120Ah lifepo4 akkupaketilla pääsee täydellä teholla reilun tunnin yhdellä latauksella. Kun huippunopeuden tiputti 9km/h, niin virrankulutus tippui alle 50A, eli tuollaista matkavauhtia kyseisillä akuilla pääsee vajaa 5h yhdellä latauksella. Uisteluvauhdilla n. 5km/h virrankulutus on 13A, jolloin kyseisillä akuilla pääsee n. 18h yhdellä latauksella. Akkupaketteja mahtuu kyseiseen veneeseen useampiakin käyttötarkoituksen mukaan.

Kysymyksiä ja vastauksia sähköpotkulaudoista Q & A

Sähköllä liikkuminen, eli eegoilu on erittäin nopeasti kasvava liikkumismuoto. Kehitys tulee olemaan äärimmäisen nopeaa ja mullistavaa, tämä tulee muuttamaan meidän kaikkien käsityksen tehokkaasta ja ekologisesta liikkumisesta; maalla, merellä ja ilmassa.

Me Eegolla haluamme olla tämän kehityksen aallonharjalla. Etsimme nerokkaimmat tuoteuutuudet, testaamme sähkötekniset vaatimukset Suomen olosuhteisiin ja esittelemme teille ammattitaidolla parhaan hyötysuhteen kokoonpanot. Tarkoituksenamme on yksinkertaistaa sähkön monimuotoisuus ja terminologia, jotta juuri sinun on helpompi valita oikeat osat ja kokoonpano sähköajoneuvollesi.

Ensimmäinen osio on usein kysytyille kysymyksille. Kysymyksiä ja vastauksia tullaan lisäämään, sitä mukaan miten niitä kehittyy eegoilun ympärille. Voit myös olla meihin yhteydessä sähköpostilla lähettämällä kysymyksesi osoitteeseen asiakaspalvelu(@)eego.fi, tai soittamalla numeroon 045 665 4849. Myös meidän facebook -sivustollamme (www.facebook.com/eegofi), on helppo aloittaa chat-keskustelu kanssamme.

logo valkoiset reunat

K) Kuinka monta kilometriä ajaa yhdellä latauksella?

V) Toimintasäde riippuu todella paljon ajotyylistä, maastosta ja kuormasta. Akut voi varmasti saada tyhjäksi jo 10 kilometrinkin matkalla, agressiivisella ajotyylillä, raskaalla kuormalla ja mäkisessä maastossa. Toisaalta, rauhallinen ajotyyli tasaisella kaasulla keskivertomaastossa, voit päästä jopa 40 kilometriä. Tuota 25 km luvattua toimintasädettä voidaan pitää kohtuullisen agressiivisen ajon keskivertona 48 volttisissa malleissa. 36 volttisten -mallien hyötysuhde ei ole yhtä hyvä kuin 48V -mallien, joten niissä tuo ilmoitettu 25km toimintasäde toteutuu rauhallisella kaasun käytöllä, tasaisessa maastossa. Tämä kuvaus perustuu meidän omaan kokemukseen, Eegojen varustukseen kuuluvilla lead- acid akuilla. Saatavilla on myös tehokkaampia litium akkuja, lisätietoja niistä: asiakaspalvelu@eego.fi. 

K) Kuinka kauan lataus kestää? Kuinka kauan akut säilyvät? Pitääkö akut ladata yhtäjaksoisesti?

V) Eegojen mukana tulevien perusakkujen latausaika on n. 5-8 tuntia tyhjästä täyteen. Optimaalisella latauksella, eli aina lähes tyhjäksi ajettuna ja aina täyteen asti ladattuna, akut säilyttävät varaustehonsa n. 300 latauskertaa. Ajotyylistä riippuen 48V järjestelmällä n. 7500km – 12000km, ja 36V järjestelmällä 7500 kilometristä alaspäin. Akkuja ei ole pakko ladata yhtäjaksoisesti tyhjästä täyteen, mutta se on suotavaa akkujen käyttöiän maksimoimiseksi. Toisaalta epäsäännölliset lataukset saattavat olla houkuttelevia, koska akut ottavat tehokkaimmin virtaa vastaa ensimmäisillä lataustunneilla, joten tunninkin latauksella saa jo mukavasti lisää kilometrejä.

K) Onko Eegoissa irroitettava istuin?

V) Kyllä, istuin on helppo irroittaa muutamassa sekunnissa pikakiinnityksestä.

K) Onko Eego helppo huoltaa?

V) Kyllä. Kaikki varaosat on helposti saatavilla ja vaihdettavissa. Voit myös helposti päivittää pyörääsi uusia osia. Esim, 36 volttisen mallin voi muuttaa 48 volttiseksi vaihtamalla moottorin, akut ja controllerin. Näin saat täysin uuden tuntuisen kulkupelin, vanhassa rungossa. Sinun ei siis tarvitse joka kerta ostaa uutta eegoa, vaan voit helposti muokata sen aina käyttötarkoituksiasi vastaavaksi. Eegoissa on ketjuveto, joten välityksiä muuttamalla on  myös helppo muuttaa eegon ominaisuuksia.

K) Milloin Eegolla voi ajaa?

V) Eegolla voi ajaa kaikkina neljänä vuodenaikana. Kesällä ja talvella, keväällä ja syksyllä, sisällä ja ulkona. Muutamia  huomioitavia seikkoja: Sähkö ja vesi ei ole hyvä yhdistelmä, Eegon sähköosat eivät siis saa joutua kosketuksiin veden kanssa. Eegojen sähköosat on suojattu roiskevedeltä, mutta ajaminen sateessa ja märällä kelillä omalla vastuulla. Me olemme ajaneet testi eegoilla päivittäin lumi, räntä ja vesisateessa, nyt viime päivinä myös auringonpaisteessa, ilman minkäänlaisia ongelmia. Mutta tämä omalla vastuulla, takuu ei korvaa oikosulun aiheuttamia vaurioita. Toinen huomioitava seikka koskee talvi käyttöä. Akut olisi hyvä ladata ja säilyttää sisätiloissa, maksimaalisen hyötysuhteen saavuttamiseksi. Vaikka ulkona olisi kovakin pakkanen ja olet ladannut akut sisällä lämpimässä, niin menee useampi tunti ennen kuin kylmyys alkaa vaikuttamaan akkujen suoritustehoon. Sinulla on siis talvellakin täysi toimintasäde käytössä. Itse Eegon runkoa voi hyvin säilyttää kylmässäkin. Akut on helppo irroittaa jalustan alta parissa sekunnissa ja nostaa kantokassissa olevat akut sisälle lämpimään.

K) Miten Eego ladataan?

V) Eegot ladataan mukana tulevalla 230V verkkovirtalaturilla tavallisesta pistorasiasta. Voit kytkeä laturin suoraan Eegon kyljessä olevaan latauspistokkeeseen, tai irroittaa akut Eegosta ja ladata akut esimerkiksi kotona Eegon ollessa pyörävarastossa.  

K) Mitä eroa on 36 volttisella Eegolla ja 48 volttisella Eegolla?

V) Näillä on kaksi merkittävää eroa, akkujen määrä ja hyötysuhde. 36 volttisissa malleissa on 3kpl 12 voltin 12 ampeeritunnin akkuja sarjaankytkettyinä, eli 36 volttia 12 ampeerituntia. 48 voltin malleissa on 4kpl vastaavia akkuja sarjaankytkettynä, eli 48 volttia 12 ampeerituntia, yksi kokonainen 12 ampeeritunnin akku enemmän verrattuna kuin 36 voltin sarjalaisissa. Toinen merkittävä asia on hyötysuhde, esimerkiksi 1000W  tehoinen moottori 36V sähköjärjestelmällä ottaa akuista virtaa 27,7 ampeeria (I=P/U, eli virrat/ampeerit/I on teho/watit/P jaettuna jännitteellä/voltit/U) maksimissaan. 1000W 48V moottori ottaa samalla kaavalla akuista virtaa 20,83 ampeeria, siis huomattavasti vähemmän kuin 36V moottori, sen lisäksi 48V malleissa on yksi 12Ah akku enemmän. Toisin sanoen, kun 36V Eegoa kuormittaa, suurempi osa akkujen varauksesta muuttuu lämmöksi korkeiden virtojen eli ampeerien takia, eli hukkatehoksi. Tästä ei ole haittaa järjestelmälle, mutta toimintasäde kyllä pienenee raskaassa käytössä. 48V malleissa virrat ei nouse niin korkeiksi, vaikka vastassa olisi pidempikin ylämäki. Akkujen varauksesta jää suurempi osa siihen olennaisimpaan, eli moottorin pyörittämiseen, jolloin saadaan parempi toimintasäde. Painottaen vielä, että pienemmän virrankulutuksen lisäksi 48V malleissa oli yksi kokonainen akku enemmän tuomaan lisää toimintasädettä ja vääntöä.

K) Taittuuko eegon runko kasaan?

K) Kyllä taittuu. Ohjaustangon alapäässä olevasta vivusta Eegon runko taittuu kasaan. Ohjaustanko toimii tällöin hyvin kantokahvana. Eegot menevät yllättän pieneen tilaan, joten ne on helppo ottaa mukaan auton takakontissa vaikka mökille. Myös akut on nopea irroittaa, joten voit jakaa eegon painon kahteen osaan jolloin sitä on kevyempi liikutella runko taitettuna. 

Etkö löytänyt vastausta kysymykseesi? Ei se mitään, lähetä kysymyksesi meille asiakaspalvelu@eego.fi, niin vastaamme sinulle henkilökohtaisesti ja lisäämme kysymyksesi tänne meidän nettisivuille.

Laadukas sähköpotkulauta, miten valmistetaan ?

Eego Instagram | kuvia ja videoita

sähköpotkulauta ja sähköperämoottori artikkelikuva

Share:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn
On Key

Related Posts

Sähkövene Bella 600 HT – muutosprojekti polttomoottorista sähkömoottoriksi

Eego sähkövene Repoveden kansallispuistossa https://www.youtube.com/watch?v=XhsWaUkGt_s   Akkupaketit Lifepo4 esite S_series Sähköperämoottori esite Alla videokooste sähköperämoottoreista sähkövene 10kw Lisätietoja: asiakaspalvelu@eego.fi, tai 0456654849

sähköperämoottori + aurinkopaneeli

Sähköperämoottori

Sähköperämoottorit ja sähköveneet Eegolta valmiit paketit, sekä kustomoidut sähköperämoottorit monipuolisesti erilaisiin veneisiin. Sähkömoottori on erittäin luotettava, kestävä ja huoltovapaa voimanlähde, lisäksi nykyinen akkutekniikka on myös

Sähköpotkulauta Eego All-road

Laadukas sähköpotkulauta, miten valmistetaan ?

Laadukas sähköpotkulauta Eego Oy on suomalainen yritys ja valmistamme erilaisia sähköakuilla toimivia ajoneuvoja ja laitteita, jotka tunnistaa EEGO -logosta. Valmistamme pääasiassa sähköpotkulautoja ja sähköperämoottoreita. Näiden

%d bloggaajaa tykkää tästä: