Miksi polttomoottori vaihdettiin sähkömoottoriksi ?
Sähkömoottorit veneilyssä on suhteellisen uusi asia, joten on mukava päästä tekemään uusia asioita niin sanotusti ”ajan hermolla ja jännän äärellä”. Merkittävä asia sähkömoottoreiden tulon myötä on niiden reaaliaikaiset käyttökustannukset verrattuna polttomoottorikäyttöiseen.
Aikaisempi bensamoottori kulutti n. 70 l tunnissa 98 -oktaanista bensiiniä täydellä kaasulla. Bensan nykyhinnoilla tästä voi laskea kohtuullisen merkittävän summan esimerkiksi 3000 ajotunnin jälkeen. Tämän sähköveneen Lifepo4 akuston elinkaari on yli 3500 latauskertaa, jolloin kapasiteettia on vielä jäljellä yli 80% varauksesta.
Veneessä on kaksi kappaletta kyseisiä 48V 120Ah Lifepo4 akkupaketteja. Yhden 48V 120 Ah akkupaketin hinta laturin kanssa on 2990€ sis. alv 24%. Kahden tällaisen akkupaketin kapasiteetti on 11,5 KWh. Tämänhetkisellä verkkovirran hinnalla (0,07€/KWh) lataaminen tyhjästä täyteen maksaa 0,8€ + sähkönsiirtokustannukset. 3000 latauskerran jälkeen sähköä on kulunut n. 2400€ edestä. Akut voidaan ladata myös aurinkopaneeli-, tai tuulivoima järjestelmällä, jolloin näistä kustannuksista päästään kokonaan eroon. Täysin suoraan näiden moottoreiden käyttövoimakustannuksia ei voi verrata, koska esimerkiksi tämä aikaisempi bensamoottori kulkee huomattavasti kovempaa kuin tämä sähkömoottori ja toisaalta pienemmillä nopeuksilla bensan kulutus ei ole yhtä suuri, mutta selvää on, että hieman huippunopeuksista tinkimällä säästöä on luvassa.
Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä tulee sähkömoottoriin liittyvät mukavuusasiat. Ensimmäisenä toimintavarmuus ja huoltovapaus. Sähkömoottori on huomattavasti yksinkertaisempi komponenteiltaan, kuin polttomoottori ja käytännössä perinteisiä vuosittaisia huoltotoimenpiteitä ei ole. Tässä moottorissa ensimmäinen varsinainen huoltotoimenpide on hihnan vaihto moottorin ja potkurin välissä, mutta ajellaan ensin 20000 tuntia, ennen kuin siihen keskitytään. Moottorissa ei ole peräöljyjä, suodattimia, tai muita polttomoottoriin liittyviä säännöllisesti vaihdettavia osia. Moottorin voi myös laittaa talvisäilöön suoraan viimeisen ajon jälkeen, vaikka kylmävarastoon.
Sitten ne oikeasti mukavat asiat itse veneilyyn liittyen. Hiljaisuus. On kokemisen arvoista saada se fiilis, kun etenet äänettömästi vesillä. Veneen äänimaailma on kuin eri planeetalta verrattuna polttomoottoriveneeseen. Sähkömoottori ei myöskään resonoi, joten myös nämä ylimääräiset äänet jäävät pois.
Toinen mukavuusasia on paikallispäästöttömyys. Sen lisäksi, ettei tarvitse hengittää pakokaasuja, tällä moottorilla voi ajaa useammissa paikoissa kuin polttomoottorilla. Esimerkiksi kansallispuistoissa, ja sellaisissa järvissä joissa on polttomoottori kielto.
Kolmantena, tämä moottori on omiaan vetouistelussa. Nopeuden säätö on todella tarkka ja haluttu nopeus on helppo asettaa.
Äänetön, hajuton, edullinen