Veneenä seuraavilla seikkailuilla edellisestä blogistakin tuttu Bella 600HT. Sähköperämoottoreina 48V 6,5KW, sekä 48V 10KW. Sähköperämoottoreiden akkuina käytössä 48V 120Ah Lifepo4 akkuarkkuja, sekä 48V 40Ah 18650-litium paketteja. Veneen sähköt 12V 120Ah Lifepo4.
Kesän ensimmäinen varsinainen testireissu tehtiin Koloveden kansallispuistoon Enonkoskelle. Vene kuljetettiin paikalliseen kirkkorantaan trailerilla, josta oli hyvät puitteet laskea tämän kokoinen vene, vaikka luiska pääsääntöisesti kanoottien käytössä onkin. Matkan pituus 5 päivää ja 4 yötä. Tämän reissun moottorina toimi 48V 10KW nestejäähdytetty BLDC sähköperämoottori, jossa 9,25×11″ potkuri. Akkuina 1x 48V 120Ah Lifepo4, 4x 48V 40Ah 18650-litium, sekä 1x 12V 120Ah Lifepo4.
Lastasimme kirkkorannassa viideksi päiväksi tarvittavat ruuat, juomat, sekä muut tarvikkeet ennen liikkeelle lähtöä. Tarkkaa kokonaispainoa on vaikea sanoa, mutta karkeasti 1600-1800kg tällä neljän hengen miehistöllä.
Lähdimme kirkkorannasta kohti Ukonvuoren kalliomaalauksia ja kvartsikivi luolaa. Matkanopeutemme oli n. 4,5km/h ja uistelimme samalla kuudella vavalla kun etenimme kohteeseen. Tällä uistelunopeudella moottorin virran kulutus oli n. 8A, eli mukana olleella akkukapasiteetillä pääsi etenemään n. 30 tuntia yhtäjaksoisesti ilman lisä sähköä kyseisellä virran kulutuksella. Maksimissaan tämä moottori otti näillä asetuksilla 240A jatkuvaa virtaa, jolloin veneen huippunopeus tällä kuormalla oli n. 12km/h. Tällä reissulla emme juurikaan näitä maksimi ominaisuuksia tarvinneet, mutta parissa paikassa oli oikein hyvä, että reserviä riitti ja vene reagoi hyvin moottoriin. Retken tarkoituksena oli kuitenkin päästä mahdollisimman pitkä matka, kalastella, nauttia maisemista ja tutustua näihin tutkimattomiin vesiin, kyseisten sähkölaitteiden testaamisen ohessa.
Ensimmäistä ruokakalaa ei tarvinnut kauaa odotella, sillä se nappasi melkein heti kirkkorannasta lähdettyä.
Ukonvuori kuvattuna Vaajasalon puolelta